середа, 23 листопада 2016 р.

задачки для допитливих: екологія + біологія

Будова та життєдіяльність рослин


  1. Юннати одночасно висіяли насіння гороху, моркви, квасолі і маку, коли температура грунту була 5*С. Чи все вони правильно зробили, якщо відомо, що температура проростання насіння гороху становить +1 - 2*С, маку - +2 -3*С,  моркви +2 - 4*С, а квасолі - +8-9*С. Яку помилку вони допустили? Коли можна було висівати кожну із культур?
  2. Дві ланки юннатів заклали дослід на пророщування насіння салату, огірків, моркви, селери та інших культур.  Через 10 днів проріссалат, через 14 - огірки. Пройшло ще 5 днів, а сходи більше не зявлялися. Юннати 1 ланки стверджували, що було взяте погане насіння і через це воно не проросло. Юннати 2 ланки - насіння хороше. Хто із них правий? Для відповіді використайте таблицю:
  • горох, салат, соняшник -     10 строк проростання
  • огірки, помідори, шпинат - 14 днів
  • морква, петрушка            - 21 день
  • селера, спаржа                -  28 днів.
3. Юннати проробили такий дослід: 1 часттину бульб картоплізберігали при температурі 2-*С, 2 - при температурі 13*С. Під час зберігання друга частина бульб втратила у масі, вони стали вялими, зморшкуватими. Поясніть: а) при якій температурі слід зберігати картоплю, б) з яких буде одержано більший врожай картоплі?
4. Розгляньте рослину пирію повзучого на гербарії та на малюнках. Кореневище пирію залягає у грунті на глибині 5-12 см і досфгає 3 м. Враховуючи особливості будови і розмноження, поясніть, як треба вести боротьбу з цією рослиною, що є буряном?
5. Поясніть, чому сонячного світла і води недостатньо для того, щоб рослина могла нормально жити і розвиватися.


Основні групи рослин 


  1. Обгрунтуйте, які фактори потрібні для життя бактерій. 
  2. Які з перелічених хвойних рослин світлолюбиві, а які тіньовитривалі: ялина, ялиця, модрина, яловець, сосна? Яка з цих рослин на зиму скидає листя?
  3. Чому у прісних водоймах, особливо на дні, водоростей значно менше, ніж у морях?
  4. Доведіть доцільність розташування санаторіїв серед хвойних лісів.
  5. Виведіть закономірність, згідно якої листки рослин сухого та жаркого клімату зазвичай вкриті шаром воску.Оцініть правильність твердження: "Рослини-епіфіти, які ростуть не в грунті, а на стовбурах великих дерев, утворюють повітряні корені для фотосинтезу".
  6. Сформулюйте закономірність,, згідно якої білі гриби неможливо вирощувати як печериці.

Організми і середовище існування



  1. ПЕрелічені рослини випишіть у 2 колонки: 1 - ті, що ростуть на луках, 2 - на болотах. Осока, тонконіг, мітлиця, багно, журавлинка, костриця, очерет, конюшина, люцерна.
  2. У широколистяному лісі ростуть: береза, ясен, клен, ліщина, шипшина, дуб, осика, дика груша, папороті, мохи, конвалія, медунка, анемона, фіалка. Розмістіть перелічені рослиниза відповідними надземними ярусами. Відмітьте, які з них належать до світолюбних, а які до тіньовитривалих? Які пристосування в цих рослин? Що станеться з рослинами другого ярусу, якщо вирубити рослини першого ярусу?
  3. Наприкінці навчального року учні були на екскурсії в широколистяному лісі. там ростуть рослини: верба, черемха, ліщина, анемона, проліска. Пригадайте свої фенологічні спостереження і скажіть, які з цих рослин учні бачили квітучими, а які рослини на той час відцвіли?
  4. Випишіть із підручника назви рослин, що ростуть на луках, болотах, водоймах. На прикладі 3 рослин покажіть пристосованість їх до різних умов середовища.
  5. Учитель запропонував учням скласти список рослин широколистяного лісу за ярусами. Одна ланка склала такий список:
  • 1 ярус - ялина, береза, сосна
  • 2 ярус - липа, бук і граб
  • 3 ярус - черемха, калина, брусниця
  • 4 ярус - травяянисті рослини.
  • Знайдіть помилки, яких допустилися учні, вкажіть, як їх треба виправити. Обгрунтуйте свою відповідь.
6. Поясніть, чому степові рослини не можуть зростати на болотах.
.
література.
Шухова Е.В., Охрименко А.М,Виговський С.М. Задачі і вправи з біології. Посібник для вчителя. - . К,:Радянська школа, 1981.
   

Немає коментарів:

Дописати коментар