Портфоліо

Творчий звіт вчителя біології Шевченко Наталії Іванівни

Двадцять перше століття дає виклик усьому, що нас оточує. Видатний педагог   Ш. Амонашвілі стверджував: «Уроку, ти не думай, що існуєш від дзвоника до дзвоника… Ти, можливо, ніколи не закінчуєшся… Ти відправляєш нас додому з неспокійними думками». Стрімко міняється техніка і технології, і щоб устигнути за запаморочливими новинками, щоб не відчувати себе викинутими за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. «Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього її життя. Редьярд Кіплінг в одному із своїх творів вустами героя про мету навчання стверджував:
Шістьох я служок мав,
Усе від них про світ я знав:
І ось як я  їх всіх зову:
Хто? Що? Як? Де?
Коли? Й Чому?
В своїй роботі я керуюсь педагогічним кредо: «Поганий учитель подає істину, хороший – учить її знаходити» (А. Дістервег).
Навчаючи біології, я на своїх уроках, керуючись вимогами Державного стандарту, намагаюсь досягнути засвоєння учнями знань про Створення засобами предмета умов для розвитку особистості, яка усвідомлює власну відповідальність перед суспільством  за збереження життя на землі; учити встановлювати внутрішньопредметні й міжпредметні зв’язки; сприяти розвитку пізнавального інтересу, потреби в знаннях, у самоосвіті, прагнення до творчості; формування екологічної культури, духовного та фізичного здоров'я кожної конкретної людини; вихід за рамки описового характеру процесів живого, пояснення  причини їх виникнення з позиції сучасної науки; розгляд конкретних понять як часткових випадків прояву загально- біологічних закономірностей; вивчення реальних об’єктів та процесів природи, вміння  застосовувати теоретичні знання, що є надбанням теоретичної науки; доведення необхідності оволодіння основами біологічних знань сучасною людиною  як елементом культури у зв’язку з тим, що  біологія стає наукою, яка є теоретичною основою прикладних галузей фізики, хімії (розробка сучасної медичної діагностики, лікувальної техніки, фармакології, виробництва біологічно активних речовин, продуктів харчування для дітей, хворих, тощо).
Щоб досягти результатів при вивченні біології, працюю над науково-методичною проблемою: «Використання активних форм та методів навчання на уроках біології як передумова розвитку пізнавальної діяльності учнів».
Пізнавальна діяльності учнів, актуальність і значущість теми полягає у тому, що :
Позитивне ставлення до навчання можливе, якщо:
·          наукові знання викликають зацікавленість, а вчитель створює ситуації, якими учні захоплюються;
·          знання, вміння і навички значимі для учня практично в різних життєвих ситуаціях і тому викликають глибоку зацікавленість;
·     навчальна діяльність стимулює бажання долати труднощі, пробувати власні сили при засвоєнні навчального матеріалу;
·      у системі суспільних пріоритетів наукові знання користуються належним авторитетом, що зміцнює мотиваційну основу навчальної діяльності учнів;
·    сформовано колективний характер навчальної діяльності (створює сприятливу атмосферу і прагнення зайняти достойне місце серед ровесників);
·          підтримується почуття власної гідності;
·          навчальна діяльність є плідною (стимулює подальші старання);
·  утвердилося справедливе оцінювання досягнень, доброзичливе ставлення, повага й розумна вимогливість до учнів.
Мета обраної науково – методичної проблеми:
- поглибити знання школярів про особливості прояву життя як форми існування матерії;
- навчити наводити приклади, характеризувати та пояснювати елементи вивченого матеріалу;
- розширити галузь застосування знань про значення живого світу у житті людини;
- вдосконалити навички практичної роботи, вміння працювати колективно при пошуку істини…

     Дану мету реалізую через використання нетрадиційних продуктивних новітніх методів роботи у поєднанні з традиційними методиками:
·        методи практичного навчання, проведення дослідів;
·        створення проблемної ситуації, для розв’язання якої потрібно створити нове;
·        використання методів «мозкового штурму», «асоціювання», тощо;
·        використання яскравих афоризмів, порівнянь, елементів усної народної творчості;
·        метод навчальних проектів.
·        Форум обговорення.

У сучасній методиці викладання біології значна увага приділяється саме нестандартним формам навчання, що дає змогу максимально враховувати зміст предмета, вікові особливості учнів, поєднувати раціональне і емоційне у викладанні й навчанні. Очікуваний результат роботи учня на уроці
·        співробітництву;
·        спостереженню та добору фактів;
·        баченню й постановці проблеми;
·        визначенню цілей дослідження;
·        умінню працювати з інформацією;
·        застосуванню отриманих знань для досягнення цілей;
·        конструюванню способів діяльності;
·        аналізу отриманих результатів;
·        представленню результатів роботи.
      
Реалізацію творчого потенціалу старшокласників здійснюю через використання   сучасних продуктивних  технік:
·        Дидактична гра «Вірю – не вірю»; «Знайди помилку»;. «Цеглина до цеглини»;
·        Методичні стратегії:  «Нобелівський лауреат»;     «Машина часу»;  «Фотографія»; «Цеглина до цеглини»; Блеф – клуб…
·        ігри-вправи,
·        вікторини,
·        кросворди, ребуси, чайнворди, шаради, головоломки, біологічне лото,
·        пояснення прислів'їв і приказок,
·        ігри-подорожі, рольові ігри, ігри-змагання тощо.

У своїй роботі дотримуюсь основних принципів навчання:
o   доступність,                                                  
o   наочність,
o   самостійність та активність учнів;
o   врахування індивідуальних особливостей учнів.
Використання власного педагогічного арсеналу  дало можливість досягти якості знань учнів 45-75%, а також  спонукало до роботи із творчо обдарованими учнями, виховання в них інтересу до науково-дослідницької діяльності, орієнтацію на критичне мислення: зважений і вдумлений розгляд різних а часом і протилежних підходів і розуміння проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень і формулювання оцінок. Такий підхід був правильний - виховані творчо обдаровані учні, які  результативно виступили в інтелектуальних конкурсах та заходах різних рівнів:

 районний тур учнівських олімпіад   

з біології:  2011 -2012 н.р.
Тітова Анастасія, 11 – Б клас  – ІІ місце
Шкута Олександр, 9-Б клас  – 5 місце, учасник міського туру;
Печевиста Марія, 10-А – ІІІ місце, учасник міського туру.
         з біології:  2012-2013 н.р.
Пасенко Олена , 111 місце, 10 - Б.
         з біології: 2013-2014 н.р.                                                                           
  Пасенко Олена 111 місце, 11-Б, учасник міського туру .                     
  Музика Марія 111 місце. 10-А, учасник міського туру.                     
 Педченко Дарина, 111 місце, учасник міського туру.
         з біології : 2014-2015 н.р.
Педченко Дарина 11 місце, 9-Б клас, учасник міського туру
Зінченко Олександр 111 місце, 10 - А клас, учасник міського туру
         з біології:  2015-2016 н.р.
Кукленко Юля 111 місце. 8 А клас, учасник міського туру.
Педченко Дарина 111 місце, 10 - А клас, учасник міського туру
        з біології: 2016-2017 н.р.
Педченко Дарина 111 місце, 11 - А клас.
        з біології: 2017-2018 н.р.
Ковальчук Дарина 1 місце, 8-А клас, учасник міського туру

З екології :  2011-2012 н.р.
Кушнір Тетяна, 11 – Б клас -  ІІІ місце.
З екології :  2013-2014 н.р.
Дудяк Маріана, 11-Б. 1 місце, учасник міського туру .

Захист науково – дослідницьких робіт:

(2009-2010)
·         Жуковська Юлія,  11А - грамота МАН при Європейському університеті за науково-дослідницьку роботу з теми «Вплив газованих напоїв на проростання насіння».
(2010-2011)
·        Пухир Єлизавета, 9Б. – ІІІ  місце при Європейському університеті за науково-дослідницьку робота з теми  «Лікарські рослини нашого двору»,
(2011-2012)
·        Панасюк Світлана, 11Б грамота МАН при Європейському університеті за науково-дослідницьку роботу з теми  «Флора штучного водоймища»
     (2013-2014)
      Дудяк Маріана. 11 - А клас. Грамота МАН "Живана"за науково-дослідницьку роботу "Вивчення видового складу птахів Тернівського району", 4 місце. Учасник обласного туру захисту науково-дослідницьких робіт в м.Дніпропетровськ, 4 місце.
     (2015-2016)
     Комісаренко Ганна, 11 - А клас. 111 місце за захист науково-дослідницької роботи в районному турі "Північне сяйво"

Окремі матеріали досвіду  роботи висвітлено у  курсовій роботі по темі  «Використання методу проектів у біології» (2011 рік).
 Систематизовано матеріали роботи та узагальнено у власне створений  методичний посібник: «Використання елементів усної народної творчості на уроках біології. Дидактичний матеріал», 2011р. у №6 журналу Біологія» (видавництво Основа) був надрукований матеріал « Біологічний КВК «Клітина» . Діти приймають участь у  всеукраїнському конкурсі «Колосок», «Юний еколог», заочній всеукраїнській олімпіаді з біології.

 Результат роботи над проблемою визначаю як:
·        Виховання творчої, комунікативно розвиненої особистості учня.
·        Активне залучення учнів до отримання знань.
·        Формування відповідальності за результати своєї праці.
·        Сприяння розвитку інтересу до предмета біології, творчих здібностей та мислення учнів.
Намагаючись не стояти на місці, постійно працюю над власною самоосвітою. Протягом останніх 4 років - член журі районного та міського  туру учнівської  олімпіади з біології   та екології; активний учасник  районного семінару – практикуму для вчителів біології; ділюся власними надбаннями, виступаю з доповідями. Приймаю активну участь у роботі районного та шкільного методичного об’єднання вчителів біології.
У подальшій роботі  перспективними завданнями для себе вважаю:
·        вивчення досвіду роботи передових педагогів – новаторів та новинок педагогічної преси з предмета;
·        систематизація власних наробок та створення посібника дидактичного матеріалу до курсу загальної біології.

Хочу закінчити свій виступ словами вченого Елвіна Тоффлера: «У XX1 столітті безграмотний – це вже не той, хто не вміє читати й писати, а той, хто не вміє вчитися, довчатися, перевчатися».

Немає коментарів:

Дописати коментар