четвер, 27 жовтня 2016 р.

біологічний квк "клітина"


Мета: в ігровій формі перевірити знання учнів з тем, що вивчили в 10 класі: «Хімічний склад клітини», «Клітина. Будова та функції її органоїдів». Закріпити вміння учнів працювати командою, готуватись до гри, підбирати матеріал, вміти вибирати головне, аналізувати.
Обладнання та матеріали: завдання для повторення, розробка «Візитки команди», мікроскопи, скельця, елодея. Конверти із завданнями по варіантам.
Ведучий. Запрошуємо вас всіх, шановні учені та гості до нашого клубу: кмітливих, дотепних, веселих. Гра наша присвячена процесам нашого життя – будові та властивостям клітини. Щоб вам було приємно, щоб вам було цікаво, грати ми будемо сьогодні незвично – грайте разом з нами! В 10 класі ви вивчили теми: «Хімічний склад клітини», «Клітина: особливості будови та функціонування». Наш з вами турнір і буде присвячений саме цим темам.
Запрошуємо команди зайняти свої місця.
1.      1 конкурс «Знайомство з командою».
2.      Конкурс «Склади слово»
На столах лежать конверти із завданнями, кожна із команд обирає варіант завдання. Завдання – скласти із літер, що записані без певного порядку слова – терміни. Наприклад:
·         1 варіант. Т е е  е р а м к о л м н        і о т е р  я             к а з о н
·         2 варіант.  л к н а м і о и с о т и      я т ж и т               і п л і д и
(Відповіді: 1 варіант: мікроелемент, теорія, закон.  2 варіант: амінокислоти, життя, ліпіди).

3.      Конкурс «Хто більше знає...».
Потрібно написати органоїди, складові клітини, що відповідають завданню.
А) Все по шість». Напишіть назви  6 органоїдів клітини, що складаються із восьми літер.
1 







 2







 3







 4







 5







 6








Б)  Все на «З».  Напишіть назви п’яти явищ, які відбуваються в клітині.
1 



з
 2






з
 3







з
 4







з
 5









з

(Відповіді: А) мембрана, органела, рибосома, лізосома, пластиди, полісома.  Б) цироз, плазмоліз, фагоцитоз, піноцитоз, деплазмоліз. )
В) Завдання для уболівальників. «Все на «А».
Запишіть якнайбільше складових клітини та її органоїдів, що закінчуються на літеру А.
(Відповідь: пора - 4; криста, ламела -6; вакуоля – 7; мембрана, органела, рибосома, лізосома, пластида, полісома, тилакоїд – 8; цитоплазма, хлоропласт – 10; мітохондрія, каріоплазма – 11).



а





а





а






а







а







а







а







а







а







а









а










а










а

4.      Конкурс «Відгадай термін».
Деякі речовини та складові клітини склали про себе вірші – синкани. Але така неприємність  – перша строчка цих творів загубилась. Ви повинні здогадатися та найти автора цих витворів мистецтва.
Варіант 1.


Синкан 1
...?...
Важливі, відповідні
Впізнає, транспортує, шукає
Амінокислоти різноманітні до місця синтезу
Трансляція
Синкан 2
...?...
Просторова, структурна,
Досліджена вченим Чаргаффом.
Забезпечує передачу спадкової інформації.
Біополімер!


Синкан 3.
...?...
Незамінний, червоний,
Розчинений у плазмі крові,
Виконує функції транспортування газів.
Білок!
Синкан 4.
 ...?..
Скорочувальний, руховий,
Змінює форму організму.
Функціонує у скелетних м’язах, клітинах.
Білок.


Синкан 5 .
...?...
Незамінні та замінні,
Входять до складу білків.
Амфотерні сполуки, сполучені пептидним зв’язком.
Основні.
Варіант 2.


Синкан 6.
...?...
Розчинні й нерозчинні
Сполуки вуглецю та води,
 синтезуються в клітинах рослин та тварин.
Полісахариди.
Синкан 7.
...?..
Енергетичні, будівельні
Здатні до без кисневого розщеплення.
Захищають клітину, підтримують форму.
Енергія!


Синкан 8.
..?..
Розчинні й нерозчинні,
Утворені катіонами й аніонами,
Активізують ферменти, виконують регуляторну функцію.
Міцність!
Синкан 9.
...?..
Полярна, електронейтральна,
Визначає фізичні властивості,
Забезпечує проникнення й виведення речовин.
Розчинник!


Синкан 10.
...?..
Руйнується, розгортається,
Порушується природна структура;
Може відновлювати природний стан –
Ренатурація.
(Відповіді: 1 – тРНК, 2 – ДНК, 3 – гемоглобін, 4 – міозин, 5 – амінокислоти, 6 – вуглеводи, 7 – полісахариди, 8 – солі, 9 – вода, 10 – денатурація).

5.      Конкурс «Лист із експедиції».
·         Із секретного досьє про спостереженням за невідомим об’єктом Х : «Хондра має два кордони та міститься по всій планеті. Форма округла, у вигляді паличок, ниток. Кількість хондр на планеті різна і залежить від активності та різновиду об’єкту. Зовнішній кордон гладкий, відмежовує хандру від моря. Внутрішній кордон уявляє собою ряд гребінчастих утворів – крис, що часто галузяться. На їх поверхні і утворюється паливо, яке експортує об’єкту. У середині об’єкта містяться носії інформації. Життя хондри недовговічне – коло 10 діб. Хондри розмножуються поділом».
Розшифруйте доповідь спостереження за невідомим об’єктом та визначте кодові слова:



Хондра -
Кордон –
Об’єкт -
Планета –
Носії інформації -
Крис –
Море –
Паливо -



·         Із секретного листа: «Внутрішній вміст моря, за виключенням островів, називають Чорним морем. Чорне море – це колоїдний розчин з розміщеними в ньому кораблями. Основну частину моря займає плаза, що складається з онічних та анічних речовин – 50-90%. З онічних речовин у плазі переважають ліки, сахи, а також міститься значна кількість катів та анів. Плаза об’єднує всі структури Чорного моря, в ній постійні течії та відбувається обмін товарами. В залежності від умов плаза буває рідка та може покриватися кригою».
Розшифруйте записи невідомого мандрівника та складіть словник сучасної термінології:


Море –
Чорне море –
Острови –


Кораблі –
Плаза –
Онічні –


Анічні –
Ліки –
Сахи –


Каті –
Ані –
Течії –


Товар –
Рідка –
Крига -





(Відповідь. 1. Хондра – мітохондрія, кордон – мембрани, планета – клітина, об’єкт – організм, море – гіалоплазма, крис – кристи, паливо – АТФ, носії інформації – молекули ДНК, іРНК, тРНК, мітохондріальні рибосоми.
Відповідь 2. Море – клітина, острови – ядро, Чорне море – цитоплазма, кораблі – оргаганели, плаза – гіалоплазма, онічні – органічні, анічні – неорганічні, ліки – білки, сахи – полі – ди - моносахариди, каті – катіони, ані – аніони, структури – структури, течія – рух,  товари – речовини, рідка – золь,  крига – гель).

6.      Конкурс «приготуй об’єкт».
Приготуйте мікроскопи до роботи та приготуйте мікропрепарат листка елодеї. Знайдіть окрему клітину, замалюйте її та поясніть, які складові клітини можливо розглянути під світовим мікроскопом. Яка їх роль в клітині? Назвіть по черзі складові частини клітини та її функцію з тих, що ви знайшли під мікроскопом. За кожну складову ви отримуєте по балу.

7.      Конкурс  «Вірю – не вірю».
1)      Голландець Антоні ван Левенгук за допомогою мікроскопу власної конструкції відкрив інфузорії. (+)
2)      Теодор Шванн у 1839 році сформулював основні положення клітинної теорії. (+)
3)      Англійський дослідник Галілео Галілей відкрив клітинну будову рослинних тканин і запропонував термін «клітина». (_)
4)      Органели – це клітинні структури. (+)
5)      Дифузія – процес, за допомогою якого відбувається активне захоплення твердого об’єкта. (-)
6)      У більшості бактерій клітинна стінка складається з муреїну. (+)
7)      Глікоген запасається також у клітинах грибів. (+)
8)      За допомогою аутолізосом знищуються личинкові органи під час заляльковування комах. (+)
9)      Вакуолі заповнені клітинним соком. (+)
10)   Основна функція мітохондрій – це здійснення різноманітних біохімічних процесів фотосинтезу. (-)
11)   Іхтіологія – це наука про гриби. (-)
12)   Піноцитоз – це поглинання клітиною рідини разом із розчиненими в них сполуками. (+)

8.      Конкурс  «Загадковий».
Вам пропонуються до уваги по загадці. Будьте уважними – тут зашифровані біологічні об’єкти та процеси, що відбуваються в них. Розгадайте і дайте якнайбільш повну відповідь.


Загадка 1


Як тільки я роблю свій крок –
Так і пливе до нас дружок,
На лист дивлюсь – я зміст вивчаю,
А потім або відправляю,
Або товар весь відбираю.
Я  весь в роботі, я упрів,
Нитки плету весь час.
Товар давай, неси ж бо хутко,
Мені сорочку доплести!
Що ж то сорочка за така,
що за машина я така?
Який такий процес іде?
Назви його та взнай мене!


(біосинтез білка на рибосомі).




Загадка 2


На екваторі муштрую
я усіх своїх солдат!
«Нумо швидко в два рядочки,
Розмістились , розтягнулись
Поділились і назад –
 за кордончик спочивать». 
З двійником ви розлучились,
 дайте відповідь тепер:
хто ви, скільки вас було,
 і куди вас рознесло?


(Процес мітозу, була подвійна кількість хромосом, що розійшлись по дочірнім клітинам).

9.      Конкурс «Розважалки»


Пропонуємо наостанок відпочити разом з нами. Це дуже просто. Ви вже дорослі – але на мить опиніться у дитинстві.  Дитячі загадки, розважалки – це чудовий настрій на цілий день. Грайте з нами! І не забудбте – це ваші бали!


·         Акростих.
Вона живе в селі і в місті,
Обіч доріг, де є гаї.
Роками не міняє місця.
Осівши, в теплії краї
Не кличе діток відлітати,
Абиде стане зимувати.
(Ворона).

·         Загадка – добавлянка.
Ні, це зовсім не їжак,
Хоч на тілі голки видно,
Не комаха і не птах...
Цю істоту звуть ...
(єхидна).


·         Акростих
Жовтіють на дубовім вітті,
Осінній час – трусить пора.
Летять вони додолу миттю,
У торбу їх лісник збира.
Ділянку знайде залюбки,
І там з них виростуть дубки.
(жолуді).
·         Акростих
І співуча, як флейта, ця гарна птичка.
Вилуч літеру першу – і стане річка.
Ой велика ж та річка російська,
Любо глянуть, але не здолать одним махом.
Гонить води у море Каспійське,
А додай першу літеру – знов стане птахом.
(Волга – іволга).


·         Загадки
o    Сам не біжить, а іншим стояти не дозволяє. (мороз)
o    З рогами, а не бик, доять, а не корова, кору здирає, а кошиків не плете. (коза)
o    Мене б’ють, товчуть, ріжуть, перевертають. А я все терплю і всім добром плачу. (земля)
o    Стоять красуні на воді. Вінки на них білі й золоті. (лілеї)
o    Не гаряча,  а пече – хто торкнеться – утече. При дорозі не скубнеш – оминеш. Дуже злючою була ця трава. Називається вона ... (кропива)


Заключне слово журі. Підсумки гри. 

Немає коментарів:

Дописати коментар